Segregering..

När jag bodde i Malmö pluggade jag Internationell Migration och Etniska Relationer på Malmö högskola (har tagit ett uppehåll nu för att vara mammaledig och flyttat till Huskvarna).. Vi pratade ofta om integration och segregation.. Det blir ofta väldigt tydligt i bostadsområdet om det finns en majoritet av icke-etniska svenskar/svenskar med annan etnisk bakgrund och även 2:a eller 3:e generationsinvandrare där.. (etniska svenskar="riktiga" svenskar)..

Här där jag bor så har jag ett väldigt tydligt mini-exempel på det här..
Vi har här ett antal hyreshus (betongblock), en gata och på andra sidan gatan ett antal nästintill likadana hyreshus (betongblock).. (Skillnaden är väll att det finns hissar i husen på andra sidan gatan).. Det är samma hyresvärd som har båda områdena..

Trots det här så är det på ena sidan vägen (husen där jag bor) skitigt, trasigt, asfalt och en gungställning utan knappt någon asnd under (kan nämna flera saker men det blir bara tjatigt).. På andra sidan vägen finns det fin gräsmatta, massor av blommor, en välskött lekplats osv.. Vad beror då det här på kan man fråga sig, samma hyresvärd, likadana hus och bara en väg emellan..

Jag har ju då en teori, husen på min sida vägen har ett hyresklientel som är nästintill 100%-igt icke-etnisksvenskt, husen på andra sidan vägen har ett betydligt större antal etniska svenskar.. Är det månne så att husen på min sida gatan visar på segregation?! Varför anstränger sig inte hyresvärden för att göra våra hus och trädgårdar fina??

På tal om det här så hörde jag också en sjuk sak när jag var nere på BVC första gången här.. BVC-sköterskorna gör hembesök första gången de träffar bebisen och sköterskan jag träffade brukade gå till mitt område.. Hon fick höra kommentarer från de andra sköterskorna: hur vågar du?? Är du inte rädd när du går dit?? osv.. Min sköterska tyckte det var det dummaste hon hört, men det visar ju ändå på hur tankarna går kring ämnet..



Sunk i trapphusen och sunk på gården.. Vem orkar engagera sig när inte hyresvärden gör det?!


Kommentarer
Postat av: Josefine

tack för hjälpen! :) Hur började du läsa min blogg ?

2009-10-17 @ 12:34:24
URL: http://jooosefine.blogg.se/
Postat av: Anonym

fin blogg, kommentera min om du har tid :)

2009-10-17 @ 12:47:40
URL: http://ppffkk.blogg.se/
Postat av: Elvira

Det är klart du ska dit, haha. ;)

2009-10-17 @ 13:02:27
URL: http://elvirabystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0